Een dag met impact - Reisverslag uit Miyajima, Japan van Jeroen, Marloes, Koen en Finn Zonnebeld - WaarBenJij.nu Een dag met impact - Reisverslag uit Miyajima, Japan van Jeroen, Marloes, Koen en Finn Zonnebeld - WaarBenJij.nu

Een dag met impact

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Marloes, Koen en Finn

26 April 2017 | Japan, Miyajima

Wakker worden kost moeite vanmorgen. De dagen met het vele reizen kosten blijkbaar veel energie. Dus als de wekker om 8.00 uur gaat, drukt Jeroen hem snel weer uit.
We blijven nog lekker even liggen, misschien ook veel beter, want buiten regent het pijpenstelen.
Om 9.00 uur probeer ik het opnieuw: komen jullie eruit?

Jeroen knikt van ja, maar de jongens zijn nog steeds onbereikbaar. Kloppen op de deur helpt ook niet, dan maar bellen.
Natuurlijk waren ze wel wakker!!

We pakken onze rugzakken opnieuw in, nu met extra jassen. Nog voor we buiten zijn, hebben we die alweer uit de tas; met deze regen is een softshell niet een overbodige luxe.

Samen wandelden we het eiland over richting het Miyajima aquarium. Uiteraard wel over het strand, zodat we Torii en de tempels vandaag ook in het daglicht kunnen bewonderen.
Wat ongelooflijk sprookjesachtig mooi is dit en hoe verder we wandelen hoe bijzonderder dit wordt.
Van de Daisho-in tempel, tot watervallen en de goju-no-to pagode, werkelijk alles is hier betoverd!
Zo magisch zelfs dat we de regen niet meer voelen en met elkaar wegdromen op dit stukje mooie paradijs.

De kinderen vinden vooral de tamme herten erg leuk terwijl Jeroen en ik erg onder de indruk zijn van de overige natuur en de tempels.
Er is ook nog een aquarium en aangezien we dat in Osaka hebben gemist en het toch regent, gaan we er op dit eiland naartoe.
Ohhh wat zijn de kinderen enthousiast! Leuk om zo even iets heel anders te doen. Het aquarium is niet erg groot, maar wel erg mooi opgezet en de dieren zien er bijzonder goed uit en zwemmen in prachtige aquaria. Bij de slijkspringers blijven we even staan, Finn wil graag weten wat dat nu is en
Jeroen legt hem uit dat deze vernuftige beestjes én op het land kunnen leven én in het water.
Hij snapt het meteen;" Ooo dat zijn dus amfibielen!!!!" Hahaha, geweldig gelachen en natuurlijk beloofd dat deze opmerking-van-de-dag wel in het verslag komt. Zelf kan hij er ook erg om lachen: ik wist t echt niet meer!!!

Na het aquarium proberen we de boot te pakken naar Hiroshima, maar in verband met laag water, kunnen we helaas deze tocht niet maken.
We besluiten daarom de streetcar (soort tram) te pakken die ons ook precies bij de Hiroshima peace memorial museum en park brengt.
Wat een impact heeft ook deze plek op ons... De kinderen vinden het interessant, maar ervaren het als minder leuk dan Miyajima. Dat komt vooral omdat behalve de genbakukoepel, er voor de kinderen njet zoveel tot de verbeelding spreekt.
Het verbaast ons hoeveel nationaliteiten hier samenkomen en hoe vriendelijk en beleefd iedereen hier met elkaar omgaat, daarmee lijkt het misschien wel een goede plek te zijn voor dat stukje vrede op aarde waar ze hier in Hiroshima zo hard voor pleiten. De vredesvlam brandt hier ook altijd...

De persoonlijke verhalen in Memorial hall zijn erg heftig. De getekende beelden erbij, maken dat het verhaal heel snel duidelijk wordt en ook de impact die deze bom heeft gehad op alle mensen tot op de dag van vandaag.
Bijzonder dat we ook deze plek nu hebben mogen zien en ervaren!

Daarna wordt het echt tijd om door te gaan naar onze volgende bestemming, Kurashiki. Het is namelijk inmiddels al 18.00 uur geweest en we moeten nog ruim een uur reizen (als we alle treinen meteen kunnen nemen)
We blijken geluk te hebben, want de shinkansentrein vertrekt een paar minuten nadat we op het station arriveren. Ook de aansluiting met de trein naar Kurashika verloopt heel voorspoedig; krijgen we dat treinreizen dan nu echt onder de knie?
Om 20.00 uur zijn we in het court hotel. Luxe uitstraling, maar wel wat verouderd. Gelukkig is hier laat dineren geen probleem... Al op een steenworp afstand vinden we een restaurantje om nog wat te eten.

Tjonge, wat een fijne en bijzondere dag en bovendien veel rustiger dan de laatste dagen met het vele reizen. Een welkome afwisseling!
Morgen gaan we hier de oude stad bekijken en dan richting Kyoto, wanneer we genoeg tijd hebben gaan we mogelijk nog de tuinen van Okayama bekijken, maar we weten nu al dat dit geen must is, dus opnieuw kunnen we het rustig aan doen.
Met dat in het vooruitzicht, gaan we dan nu maar weer een goede nachtrust proberen te pakken en morgen weer fris verder!

• 26 April 2017 - 18:49

Fam. Rudde:

Een dag om nooit te vergeten.. Zowel voor jullie dat jullie dit mogen ervaren en voor Hiroshima omdat dit nooit te vergeten is en niet vergeten mag worden..