Op zoek naar nog meer.... - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Jeroen, Marloes, Koen en Finn Zonnebeld - WaarBenJij.nu Op zoek naar nog meer.... - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Jeroen, Marloes, Koen en Finn Zonnebeld - WaarBenJij.nu

Op zoek naar nog meer....

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Marloes, Koen en Finn

28 Juli 2018 | Georgië, Tbilisi

Gabriadze clock.... Ik had het plaatje gezien onder de bezienswaardigheden van Tblisi. Een grappige klok die lijkt te komen uit de wereld van Alice in wonderland... scheef met veel kleurtjes en elk uur een engeltje die tevoorschijnkomt en aangeeft dat het hele uur wordt geslagen. Te vinden ergens in een steegje in the old town...
De klok is niet oud zoals hij doet vermoeden (hij staat zo scheef dat hij wordt ondersteund door een stalen balk)
De leaning tower of Tblisi is namelijk pas in 2011 gebouwd en zit vast aan het theater van Rezo Gabriadze. Gabriadze heeft het theater zelf gebouwd over een tijdsspanne van 30 jaar en het is gemaakt van alleen maar hergebruikte verlaten materialen en structuren van de oude stad en van materialen van gebouwen die waren ingestort tijdens een grote aardbeving.

Het is een statement van de maker en bovendien prachtig om te zien. We nemen dan ook plaats op het terras naast de klok, helaas net 3 minuten te laat om het schouwspel te zien, maar genietend van de mensen die langslopen en met de klok op de foto gaan. Vele poses zien we evenals veel nationaliteiten.

De straatjes hier in de old town zijn goed onderhouden en bijna allemaal even knus en behangen met kunst van de straatverkopers. De sfeer is er gemoedelijk en ook de temperatuur lijkt vandaag mee te vallen. Prima dag om op pad te zijn!

Vervolgens wordt het lastig kiezen, gaan we het badhuis bezoeken? Of toch richting Mtatsminda plateau met de funicular railway?

Het wordt de laatste. Van George hebben we een kaart gekregen die we kunnen opladen voor een retourtje naar de berg en boven is Mtatsminda amusementpark dat dit jaar haar 80jarig bestaan viert.
Halverwege kun je uitstappen om een kerk en het pantheon te bezoeken, maar aangezien we ruim een halfuur moeten wachten voordat we naar boven kunnne met de trein, durven we het er niet op te gokken om de eerste halte uit te stappen voor een kort bezoek aan de plek waar vele bekende Georgiërs zijn begraven.

Boven aangekomen is het uitzicht meteen adembenemend en voor het eerst kunnen we de stad helemaal overzien. George had ons de tip gegeven om naar het restaurant meteen aan de rechterkant te gaan, niet te duur en kwalitatief goed. Het restaurant zit in het grote complex van de funicular en op het terras is het geweldig toeven met een welkom windje het het spectaculaire uitzicht.
We eten niet veel maar blijven rustig zitten genieten. Koen voelt zich namelijk niet heel erg fit en het verkoelende briesje in combinatie met wat drinken doet hem goed.
Vanaf het terras springt vooral de samebakathedraal van Tbilisi in het oog. Het is de belangrijkste Georgisch-orthodoxe kerk van Tbilisi en tevens het grootste religieuze gebouw in Georgië. Deze kathedraal is ook nog jong, gebouwd tussen 1995 en 2003.

Ook vallen nog 2 andere futuristische gebouwen op, die beide blinken in de zon:
- het ministerie van justitie dat nog het best valt te omschrijven als grote witte overlappende paddestoelen in de zon
En
- de concerthal van Rike- park die straalt door de twee tubes die gemaakt zijn van glas en staal.
Beide staan pal aan de rivier de Mtkvari, die door de stad slingert.
Een indrukwekkend gezicht!

Na uitgebreid genoten te hebben van het uitzicht, lopen we nog even het park in. Veel bijzonders vinden wij het niet. Het meeste is toegespitst op kleine kinderen en bovendien is het uit de wind boven op de berg weer bloedheet.

Na een korte wandeling te hebben gemaakt keren we terug naar het appartement om even lekker uit te rusten.
Om 19.00 vertrekken we voor het avondeten naar het straatje bij de brug van de vrede. Het is er gezellig druk en ondanks de restaurants die voor Georgische begrippen aan de prijs zijn.
We vinden een plekje bij Kala- KGB (inderdaad met een knipoog naar de welbekende Russische inlichtingendienst, KGB is still watching you)
Hier hebben ze een meer internationale keuken, waardoor de jongens even kunnen kiezen voor een bekender stukje vlees.

We zitten hier heerlijk, maar maken het niet te laat: de was moet nog worden gedaan en de koffers ingepakt, morgen om 9.30 staat namelijk onze auto klaar en gaat de rondreis beginnen
We zijn benieuwd!!!

• 29 Juli 2018 - 05:36

Gerrit:

Nou zo te lezen hebben jullie het wel naar de zin, welke 4x4 krijgen jullie mee? geniet er verder lekker van.