Easy travel - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Jeroen, Marloes, Koen en Finn Zonnebeld - WaarBenJij.nu Easy travel - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Jeroen, Marloes, Koen en Finn Zonnebeld - WaarBenJij.nu

Easy travel

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Jeroen, Marloes, Koen en Finn

26 Juli 2018 | Georgië, Tbilisi

Eindelijk is het dan zover: onze reis naar Georgië kan beginnen. We hebben ervoor gekozen om vanaf Brussel te vliegen, omdat ze hij om donderdag een rechtstreekse vlucht aanbieden.
In Nederland is alleen op zaterdag een rechtstreekse vlucht mogelijk.

We vertrekken op tijd om eventuele files te kunnen ondervangen, maar komen al 3uur later aan op Zaventem. De parkeerplek die we hebben gereserveerd is makkelijk te vinden en ook bij de balie verloopt het vlot.
In hecken, gate en boerden verlopen in eenzelfde tempo. Tjonge, wat gaat dit super!!!

De vlucht met Georgian Airways vertrekt ook “as sceduled”
We vliegen met een Embraer 190, een klein toestel waarvan op de website van de vliegmaatschappij staat dat ze er sinds 2017 nu 4 in de vloot hebben. Totaal hebben ze 8 toestellen.
Dit toestel oogt ook nog gloednieuw en de beenruimte is meer dan dat je op een normale charter van Boeing verwacht.

De vlucht komt een halfuur later aan in Tbilisi.... geen idee waarom. Toch is ook de bagage al snel in de terminal en recht voor de uitgang staat Robert, onze chauffeur, al op ons te wachten met Marloes Zonnebeld, op een knalgeel vel papier.

We stappen in een gloednieuwe MPV en na een excuus dat hij geen Engels spreekt, gaan we op weg naar onze eerste locatie in Tbilisi.
We hadden al gehoord dat de rijstijl van de Georgiërs nogal bijzonder is. Dat wil zeggen, vooral zonder regels... 4 auto’s naast op een smalle weg, verschillende snelheden, auto’s met stuur links, maar ook auto’s met stuur rechts, voetgangers midden op de weg, door de binnenbocht, voorrang nemen en ook met de auto ergens tussen duwen....
het oogt voor ons als chaotisch en gevaarlijk, maar Robert zit heel rustig en rijdt makkelijk, soms telefonerend, tussen deze chaos door.
Af en toe neemt hij toch de moeite om uit te leggen wat we zien: de wijnvelden van de westelijke regio, de oude stad en freedom square.

We rijden een stukje stijl omhoog over een soort veldkeien, en dan stopt Robert abrupt. Hier moeten we zijn. Dit straatje ziet er vervallen uit en op de stoep staat een dame in een misschiet en met leren klompjes aan ons op te wachten. Ik schat haar midden 50 en ook zij verontschuldigt zich voor haar Engels.
Ze glimlacht lief en neemt ons mee door een “toegangstunnel” naar een binnenpleintje met auto’s en was. Overal lopen elektriciteitskabels en waslijnen en de balkons hangen scheef en zijn vervallen. Via een grote stalen deur lopen we een houten trap op naar boven. Werkelijk alles is hier scheef, het balkon, de vloer, maar het oogt goed onderhouden, groot en netjes. Bij de master bedroom aangekomen verschijnt een grote lach op onze gastvrouw haar gezicht. Voorzichtig stappen we binnen en ook wij glimlachen van verbazing: wauw wat mooi!

Het voelt hier op een vreemde manier wel als thuis, het is huiselijk, gezellig en ondanks dat het wat verouderd is voor onze begrippen; denk aan wollen dekens, tafelkleden en een fluitketel, is alles hier aanwezig. Vooral voor de airco zijn we dankbaar, want buiten is het klam warm met 34 graden.

We gaan meteen op pad om geld te pinnen, boodschappen te doen en om even rond te kijken. Alles zit hier op een paar meter bij ons vandaan, ideaal.
Net als in Japan, kun je van de teksten niet veel maken. Het georgisch schrift is namelijk uniek in deze wereld en het alfabet bestond oorspronkelijk uit 38 letters waarvan er 5 niet meer worden gebruikt. Het is een samenstelling van 3 verschillende schriftsoorten, waarvan voor alledaags gebruik het mchedroeli de standaard is.

Het ontbijt is verzameld, nu op zoek naar een restaurantje voor het avondeten. Op de gok lopen we een restaurant binnen. Via een trap naar beneden komen we in een sfeervolle kelder en na een keer roepen om wat personeel verschijnt er een jongen die ons zegt waar we mogen gaa zitten.

We kiezen Georgische gerechten en de kaart is net vernieuwd, vermeldt onze ober trots. Gelukkig staat er in ons alfabet bij wat we kunnen kiezen.
Cebab klinkt het meest bekend, dus dat kiezen de jongens en Jeroen gaat voor cupati en ik neem khachapuri.
( veel succes met googelen

• 27 Juli 2018 - 08:00

Fam Rudde:

Het klinkt weer goed en ben erg benieuwd naar de slaapkamer..

• 27 Juli 2018 - 10:11

Hiddinkjes :

Ben zo benieuwd naar het land en jullie verhalen, kijk alweer uit naar je volgende verslag.
    Ontzettend veel plezier, geniet van en met elkaar.

• 27 Juli 2018 - 16:44

Ida:

Mooi hoor geniet er samen van

• 27 Juli 2018 - 17:26

Gerrit:

Wat al een belevenis op de eerste dag, geniet ervan samen.

• 27 Juli 2018 - 18:14

Elly:

Geweldig!!
    Leuk om dit te volgen familie Zonnebeld!!
    Heel veel plezier!!
    Groet Elly